petrainafrika.reismee.nl

Mooie mensen, mooie herinneringen

Je zou bijna denken dat ik het ontzettend druk heb, gezien het feit dat ik al bijna twee weken van huis ben en nog steeds niets heb geschreven op mijn blog. Ik moet toegeven, de tijd vliegt met helemaal niets doen. Daar was ik echt eventjes aan toe.

Ondanks ik het in Nederland enorm naar mijn zin had met liefdevolle mensen om me heen en een leuke baan als jeugdverpleegkundige, heb ik een tijdje geleden toch mijn ontslag ingediend om vervolgens met een klein beetje spaargeld en zonder een retourticket op het vliegtuig te stappen richting Oeganda: de parel van Afrika! (PS: ik beloof weer terug te zijn voor NYE 2020)

Ik ben hier vooral om veel te leren van en over Afrika, om ervaring op te doen, inzichten te krijgen en om samen met de lokale bevolking een bakkerij op te richten die het straatkinderenproject steunt. Dezelfde bakkerij waar ik in 2017 met andere vrijwilligers energie in hebben gestoken. En dat laatste doe ik niet met de overtuiging om de wereld te verbeteren, maar vooral omdat ik er zelf een gelukkig meisje van word! Maar, natuurlijk hoop ik ontzettend dat het een succesvolle bakkerij wordt. En weet je wat ik ook zo leuk vind aan dit avontuur? Mooie mensen leren kennen.

Hoewel sommigen ook voor ongemakkelijke situaties kunnen zorgen. Op de heenweg liep ik door het gangpad van het vliegtuig op zoek naar mijn stoelnummer. Helemaal achterin, bij het raam. Ondertussen vertelde een zakenman van midden dertig – die ik pas 2 minuten kende – een onderneming te starten in Zuid Afrika. Iets met slimme techniek. Al gauw gaf ik deze zakenman de stempel ‘IWAB’. Een Ik Weet Alles Beter figuur. Iets in zijn gedrag irriteerde me. Zodoende maakte ik van binnen een vreugdedansje toen ik erachter kwam dat we niet naast elkaar zouden zitten. Blijkbaar gaf ik andere signalen af en vroeg een voor mij toen nog onbekende beleefde jongen iets wat ik liever niet wilde horen: “Willen jullie naast elkaar zitten?” Shit! Terwijl die zakenman duidelijk aan het jagen was en op dit aanbod wilde ingaan, wilde ik alles – behalve – naast deze IWAB zitten. We keken elkaar ongemakkelijk aan en subtiel probeerde ik duidelijk te maken dat ik hem nauwelijks ken en nam plaats op mijn eigen stoel naast de beleefde jongen.

Goede keus. Leuke vent, die beleefde jongen. Enthousiast, spontaan en we hadden gelijk een leuk gesprek. Al gauw werd ik gewaarschuwd door dezelfde jongen met de woorden: “ik heb vliegangst, dus als ik niet terug praat, is dat niets persoonlijks
” Vliegangst. Ik kon me er moeilijk een voorstelling van maken. Voor mij is vliegen hetzelfde als een treinreis. Ik heb trouwens Ă©Ă©n keer gepresteerd om op Amsterdam Centraal aan te komen terwijl Den Bosch mijn eindbestemming was. Door de driedubbele controle op het vliegveld is dat met het vliegtuig domweg niet haalbaar. Zie jij het al voor je? Denk je in het vliegtuig te zitten naar het zonnige Oeganda, blijk je in SiberiĂ« te landen en wordt je welkom geheten door Eskimo’s. Toch kon ik deze jongen er niet van overtuigen dat vliegen best leuk kan zijn. Sterker nog, op het moment dat wij de opdracht kregen om onze riemen vast te maken, veranderde het achterste gedeelte van het vliegtuig in een zwembad. Puur angstzweet.

Toen ons vliegtuig eenmaal de wielen uit klapte en deze de landingsbaan raakten, meldde de zakenman zich. Ik was hem even vergeten. “Zullen we zo een borrel drinken?” De jongen naast, die inmiddels weer bij zinnen was, gaf me een por en lachte: “hierover wil ik teruglezen in je blog”.

Nou, komt ie: we hebben geen borrel gedaan. Ik heb wel heel smakelijk toegekeken hoe de zakenman een te vettig broodje naar binnen werkte van de Burger King. Ik bedankte hem vriendelijk voor zijn gastvrijheid om mee te mogen eten. Vervolgens was hij zo vrij om mee te lopen naar de gate voor mijn overstap en voor ik het doorhad kreeg ik een vriendschappelijke knuffel. Ach, eigenlijk was hij gewoon aardig. Zo makkelijk gaat dat dus: vrienden maken.

Eenmaal aangekomen in Oeganda werd ik overspoeld met mooie herinneringen. De geur van het verbrande plastic. De boda drivers die met hun brommer een complete bananenboom vervoeren of zelfs een levende varken. De rode straten waarop schoolgaande kinderen ieder hun eigen weg bewandelen. Ja! Het is fijn om terug te zijn.

En tegelijkertijd een uitdaging. In Nederland was mijn (té) volle agenda een houvast voor me. Ik wist precies welk moment van de dag ik waar moest zijn en had nauwelijks tijd om na te denken. Velen zullen het herkennen: de Nederlandse drukte. Hier in Oeganda ben ik een vrij meisje zonder verplichtingen en afspraken, zit ik soms voor me uit te staren zonder een telefoon in mijn hand of een laptop voor mijn neus. Toch geeft deze vrijheid mij (nu nog) onrust. Deze innerlijke onrust heb ik mogen delen met een prachtig duo uit Nijmegen. Een oud-leraar en een schrijfster, liefdevolle mensen, ruimdenkend, met een positieve gedachtegang. Precies wat ik even nodig had.

Blij dat ik deze mooie mensen heb mogen leren kennen. Sommigen van deze mensen zal ik niet weer zien, sommigen misschien wel. Toch heeft ieder van hun een bijdrage aan mijn avontuur in Oeganda, de Ă©Ă©n meer dan de ander.

En nu ga ik verder met niets doen, gewoon omdat het kan!


Reacties

Reacties

Jolanda Mensing

Wauw wat weer mooi geschreven petra!!!

Fia Hoogeveen

Heel knap meid hoe je het doet en pas goed op je zelf
Heel veel succes daar en nu wachten op je volgende verhaal???

Erik Bruns

Hey Petra, dus toch gegaan??
Ik hoop dat het gaat worden wat jij ervan verwacht. Ik hoop dat je daar een mooie tijd gaat hebben.
Wel uitkijken hey.

Gr. Erik

Bonita

Prachtig geschreven Petra, mooi begin van je avontuur ! Heel veel suc6 maar vooral heel veel plezier ??

Jannet kamies

Hey nichtje,

Wat mooi geschreven!
Heel veel succes daar.
En goed uitkijken...

?
Roy jannet sylvana en kimberley.

Pa en ma

Dag lieve dochter.

Mooi geschreven hoor.
Dikke kus ons

Maaike

Weer mooi geschreven en geniet van je tijd daar

Jolanda spijkerman

Petra wat leuk om te lezen.. Hierbij denk ik.. Had ik dit gedurfd.. Het antwoord is nee.. Wens jou een super tijd daar.. Succes en vooral pas goed op jezelf.

Oom klaas

Weer mooi verwoord petra.en fijn dat we eergisteren even lekker een kwartiertje hebben geschypt.en weer bijgepraat te hebben.doet ons goed.geeft toch het gevoel dat afstand niets uitmaakt.tot snel meid dikke kus oom klaas.

Lisette

Altijd weer genieten jou verhalen!! Succes met ontstressen!

Cirsten

Ha lieve collega (ex collega heb ik nog niet geaccepteerd haha!). Wat heerlijk dat je het daar naar je zin hebt. Een fijne, vrolijke en waardevolle tijd en pas goed op jezelf!

Fam. Santen

Leuk om je verhaal te lezen Petra! Doe je erg leuk!! Kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal en je belevenissen!
Veel plezier En succes daar!

Liefs Andreas, Marielle, Finn & Liv! X

Boukelien

Wat schrijf je dat prachtig op Petra. Echt leuk om te lezen en jou te volgen. Veel succes met alles waar je daar mee bezig bent. Groetjes van Boukelien

Jacky Reinhoud

HĂ© Petra, geweldig geschreven!! En zo herkenbaar, zowel over jouw indrukken en herinneringen als over jou als persoon. Ontzettend gaaf dat je de stap hebt gezet en wat heb ik er zin in om jou in levende lijve te zien en te spreken als ik deze zomer met mijn beide jongens naar Oeganda kom. En wellicht werken we nog een maandje samen. Ik ben wel benieuwd waar je al die tijd verblijft...

XX Jacky

Wout en Johanna

Toch wel weer gegaan Petra ik hoop dat je daar je doel kunt bereiken
Pas goed op jezelf meid en we blijven je volgen❀❀

Moon

Heerlijk !! Geniet schat

Chantal

Super leuk om te lezen en mooi geschreven. Heel veel plezier en geniet van je tijd daar :)

gerda w.

fijn dat je weer je hart volgt, let goed op jezelf en vooral: GENIET

Mirjam

HĂš Petra!!
Ik vroeg me al af hoe het met je ging! Stoere chick! Heerlijk ontstressen en jezelf op zo veel andere manieren ontwikkelen en ervaring op doen! Geniet!
Liefs

marja

Super mooi geschreven Petra. Boeiend hoor

Alma

Het grote avontuur is begonnen....en dat dus al tijdens je vlucht....
Ik zie nu al uit naar je volgend "verhaal". Je zou ook schrijfster kunnen worden, je hebt talent.
Wat een mooi iets....ontstressen

GENIET ERVAN!

Knuffel, Alma

Arjan

Hey Petra, hier die zo beleefde jongeman met vliegangst. Heerlijk geschreven! Ik heb me kostelijk vermaakt. Ik vond die zakenman echt wat voor jou, haha! Zoals ik al zei: je kunt het slecht treffen, maar de vlucht was erg gezellig.
Wij zijn inmiddels weer terug in NL. Erg indrukwekkende reis gehad. Vandaag in het nieuws dat een vliegtuig op weg naar Nairobi (onze eindbestemming) is neergestort :-(. Toch niet zo gek om een klein beetje zenuwachtig te zijn heh? ;-)
Mooi om je dromen achterna te gaan. Heel veel plezier daar verder en ik blijf je volgen :-P.

Klaas en Jeannet

Weer terug naar Oeganda. Wat een avontuur! Wij wensen jou een fijne tijd toe. Wij hopen dat je daar weer mooie verhalen en fijne herinneringen op doet. Geniet ervan en pas goed op je zelf.

Christa

Net je site ontdekt....
Gewéldig leuk.....
Mooi geschreven ook.
Veel plezier Petra ?

Anita Wolken

Hey Petra, zijn pas vriendjes op Facebook en je bent dus al een tijdje in Oeganda. Super dat je een blog bijhoudt en ons meeneemt op je avontuur. Geniet van je tijd daar en je vrijheid!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!